ΕΝΤΑ ΓΚΑΜΠΛΕΡ

του Χένρικ Ιψεν
Ιανουάριος 2025 – Απρίλιος 2025

Πρεμιέρα 30 Ιανουαρίου

Πρεμιέρα 30 Ιανουαρίου

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία:
Δημήτρης Καραντζάς
Σκηνικό: Μαρία Πανουργιά
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος
Moυσική: Γιώργος Ραμαντάνης
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Γκιζώτης
Βοηθοί σκηνογράφου: Σοφία Θεοδωράκη, Μαρία Σταθοπούλου
Artwork, Φωτογραφίες & Video: Γκέλυ Καλαμπάκα

ΔΙΑΝΟΜΗ
Έντα Γκάμπλερ: Ανθή Ευστρατιάδου
Δικαστής Μπρακ: Χρήστος Λούλης
Άιλερτ Λεβμποργκ: Έκτορας Λιάτσος
Τέσμαν: Φιντέλ Ταλαμπούκας
Κυρία Έλβστεντ: Ιωάννα Δεμερτζίδου
Δεσποινίς Τέσμαν: Τζωρτζίνα Δαλιάνη

 

Ο σκηνικός χώρος είναι ένα μεγαλοαστικό σπίτι υπό ανακαίνιση. Ένα ημιτελές σπίτι υπό ολική αναδιαμόρφωση, ένας ρευστός τόπος, χωρίς ταυτότητα με όλες τις πιθανότητες ανοιχτές – ακριβώς όπως είναι η Έντα Γκάμπλερ.

Η Έντα (πρώην Γκάμπλερ, νυν Τέσμαν) προσπαθεί να βρει απάντηση και λόγο ύπαρξης σε ένα στείρο και αυστηρά δομημένο περιβάλλον στο οποίο οι άνθρωποι – απονεκρωμένοι τυφλοί – ζουν μόνο για να εκπληρώνουν την αποστολή και την ταυτότητα τους. Η Έντα χωρίς αποστολή και χωρίς ταυτότητα, βαθιά χωμένη στο ρομαντισμό – που αποστρέφεται την πραγματικότητα και την φθορά της – παλεύει να βρει πως θα ενταχθεί στην τρέχουσα ζωή. Σε μια κοινωνία που ζητά από τις γυναίκες να είναι σύζυγοι, μητέρες, εξαρτημένες πάντα από έναν άνδρα, η Έντα θα δοκιμάσει ένα παιχνίδι ορίων και ακραίου ρομαντισμού, επιζητώντας και τελικά βρίσκοντας την απάντηση της για τη ζωή και την ασφυξία της. Η αυτοκτονία της στο τέλος, είναι μια βαθιά πράξη αντίστασης, ανατίναξης του πουριτανισμού, της μικροαστικής αντίληψης και όλων των στερεοτύπων που επιφυλάσσει ακόμη και σήμερα η κοινωνία για τη γυναίκα.

Μια σύνοψη της υπόθεσης

Ο Χένρικ Ίψεν, θερμός υποστηρικτής του γυναικείου ζητήματος και ιδιαίτερα διεισδυτικός στην παρατήρηση της γυναικείας προσωπικότητας, δημιούργησε μια πινακοθήκη αρχετυπικών ηρωίδων, των οποίων η ερμηνεία αποτελεί συνεχές αντικείμενο σκηνικής έρευνας μέχρι σήμερα.

Η Έντα ασφυκτιά στον κλοιό του συμβατικού γάμου της με τον Γκέοργκ Τέσμαν και όταν επανέρχεται στη ζωή της ένας ανεκπλήρωτος έρωτας, ο Άιλερτ Λέβμποργκ – η μεγάλη της φαντασίωση, προσδοκεί να τον εξουσιάσει, «σκοτώνει» το πνευματικό παιδί του (τα χειρόγραφά του) και βρίσκει έναν «ωραίο θάνατο» για  την ίδια.

Η «Έντα Γκάμπλερ» θα συνυπάρξει, για το υπόλοιπο της σεζόν, με το «Λεωφορείου ο Πόθος» (τη μεγάλη φετινή επιτυχία του Προσκηνίου που μεταφέρεται κάθε Κυριακή, Δευτέρα & Τρίτη) και με την ηρωίδα του, Μπλανς Ντιμπουά, συνεχίζοντας την μελέτη για τη γυναίκα και την θέση της στη σύγχρονη κοινωνία, από μια άλλη οπτική.